PENGARUH METODE DISKUSI TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA DALAM MATA PELAJARAN SEJARAH KEBUDAYAAN ISLAM

  • Amalia Nurjannah sekolah tinggi ilmu tarbiyah
Keywords: Discussion method, learning interest

Abstract

The purpose of this study to determine the effect of use of the discussion method on the student's learning interest in learning in the SKI. The research method used was quantitative method using the ex-post facto design.The subject of this research were 25 student of grade VIII B2 SMP IT Raudhatul Ulum. Hypothesis testing with simple linier regression. The result of the research shows that there is a significant influence of the use of the discussion method on the student’s learning interest in learning in the SKI in SMP IT Raudhatul Ulum.

 

References

Arif, Armai. (2002). Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam. Jakarta: PT. Intermasa
Dalyono. (2015). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta
Djamarah, Syaiful Bahri dsn Aswan Zain. (2014). STrategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Djamarah, Syaiful Bahri. 2002. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta
KBBI. (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia.
Mudlofir, Ali dan Evi Fatimatur Rusydiyah. (2006). Desain Pembelajaran Inovatif. Jakarta: Raja Grafindo
Roestiyah. (2008). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Sudjana, Nana. (2014). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru
Supardi. (2013). Sekolah Efektif Konsep Dasar dan Praktiknya. Jakarta: Rineka Cipta.
Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.
Sukmadinata, Nana Syaodih. (2006). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Syamsuddin dan Vismaia S. Damaianti. (2011). Metode Penelitian Pendidikan Bahasa. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Wahab, Rohmalina. (2015). Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali Pers
Zuhairini. (2015). Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara
Published
2021-07-01
How to Cite
Nurjannah, A. (2021). PENGARUH METODE DISKUSI TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA DALAM MATA PELAJARAN SEJARAH KEBUDAYAAN ISLAM. Raudhah Proud To Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 6(1), 83-96. https://doi.org/10.48094/raudhah.v6i1.101