TANTANGAN DAN PELUANG PENDIDIKAN ISLAM DI ERA DIGITALISASI DALAM SUDUT PANDANG FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM

  • Hilda Wahyuni UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Ahmad Barizi UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Akhmad Nurul Kawakip UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Wilda Al Aluf
  • Iqbal Ardiansyah
Keywords: Islamic Education, the Era of Digitalization, the Philosophy of Islamic Education.

Abstract

The presence of the digital age has had a significant influence on the world of Islamic education today. The changes that occur, of course, cannot be left alone by Islamic education policymakers. Now, Islamic education is faced with significant challenges as well as promising opportunities in this era of digitalization. This is also inseparable from the role of philosophy in the realm of Islamic education, which is one of the determinants of Muslim education policy. This research aims to provide a new perspective on Islamic education regarding the presence of the era of digitalization in life. The results explain the need for innovation in Islamic education so that it is not eroded by the era of digitalization. Through the use of digital technology, Islamic education is expected to be at the forefront of developing methods, media, and curricula utilizing digital technology intelligence.

References

Al-Rasyidin. (2008). Falsafah Pendidikan Islam: Membangun Kerangka Ontologi, Epistimologi, dan Aksiologi Praktik Pendidikan. Citapustaka Media Perintis.
Anam, K., Mulasi, S., & Rohana, S. (2021). Efektifitas Penggunaan Media Digital dalam Proses Belajar Mengajar. Genderang Asa: Journal of Primary Education, 2(2), 76–87.
Annur, C. M. (2023). Jumlah Pengguna Internet di Indonesia (Januari 2013-Januari 2023). Databoks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/09/20/pengguna-internet-di-indonesia-tembus-213-juta-orang-hingga-awal-2023 (Diakses pada 15 Maret 2024)
AR, A. S. H., & Ismail, I. (2024). Menggali Peran Filsafat Pendidikan Dalam Membentuk Pemikiran Kritis Di Era Teknologi. JUPEIS : Jurnal Pendidikan Dan
Arifi, A. (2010). Politik Pendidikan Islam: Menelusuri Ideologi dan Aktualisasi Pendidikan Islam di Tengah Arus Globalisas (cetakan ke). Penerbit Teras.
As’adurrofik, M. (2022). Tantangan Pendidikan Islamdan Solusi di Era Digital. Al-Fathonah : Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, 6115, 578–696.
Bainar. (2019). Pandangan Filsafat Pendidikan Islam. Jurnal Al-Mutharahah, 16(2), 271–293.
Hajri, M. F. (2023). Pendidikan Islam di Era Digital: Tantangan dan Peluang pada Abad 21. Al-Mikraj , 4(1), 33–41.
Ismael, F., & Supratman. (2023). Strategi Pendidikan Islam Di Era Digital: Peluang Dan Tantangan. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(3), 4526–4533.
Kunandar. (2007). Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Persiapan Menghadapi Sertifikasi Guru. PT.Raja Grafindo Persada.
Kurniawan, W., & Anwar, S. (2022). Analisis pengetahuan dasar merdeka belajar guru SMA / SMK berdasarkan pandangan filosofi Ki Hajar Dewantara. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(2), 332–336.
Kustandi, C., Sutcipto, & Bambang. (2013). Media Pembelajaran: Manual dan Digital. Ghalia Indonesia.
Laily, I. M., Astutik, A. P., & Haryanto, B. (2022). Instagram sebagai Media Pembelajaran Digital Agama Islam di Era 4.0. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 160–174.
Marimba, A. D. (1962). Pengantar Filsafat Pendidikan Islam. PT. Al-Ma’rif.
Muhaimin. (2009). Rekonstuksi Pendidikan Islam. Raja Grafindo Persada.
Nata, A. (1998). Pemikiran Para Tokoh Pendidikan Islam. Rajawali Pers.
Nuryadin. (2017). STRATEGI PENDIDIKAN ISLAM DI ERA DIGITAL NURYADIN Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya. Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 03(1), 209–225.
Pohan, N. K., Faiqotussana, & Nurinadia, P. (2022). Tujuan Pendidikan Islam Perspektif Al-Quran Surah Al-Anbiya’ Ayat 107 & An-Nahl Ayat 97. Heutagogia Journal of Islamic Education, 4(2), 129–139.
Rahman, A. (2016). Dampak negatif teknologi digital di kehidupan sehari-hari. Al-Ishlah, XIV(1).
Sari, A. W., & Natalia, D. (2020). Metode pembelajaran ditinjau dari filsafat pendidikan islam. 32(1), 28–49.
Shobirin, Rofiq, A., & Imron, A. (2023). INTERPRETASI FIQH SIYASAH PEMERINTAHAN ISLAM. 17, 293–330.
Tolchah, M. (2015). Filsafat Pendidikan Islam: Konstruksi Tipologis dalam Pengembangan Kurikulum. Tsaqafah, 11(2), 381.
Uno, H. B., & Lamatenggo, N. (2011). Teknologi Komunikasi dan Informasi Pembelajaran. Bumi Aksara.
Published
2024-06-12
How to Cite
Wahyuni, H., Barizi, A., Kawakip, A., Aluf, W., & Ardiansyah, I. (2024). TANTANGAN DAN PELUANG PENDIDIKAN ISLAM DI ERA DIGITALISASI DALAM SUDUT PANDANG FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM. Raudhah Proud To Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 9(1), 206-217. https://doi.org/10.48094/raudhah.v9i1.653